madde-bagimliligi-tedavisi
12 Ocak 2017

Dikkat Eksikliği Nedir?

dikkat-eksikligi

Dikkat Eksikliği %5-7 oranında değişen bir değerle toplumda en fazla görülen bir durumdur. Dikkat Eksikliği her ne kadar tek bir terim gibi algılansa da birbirinden farklı üç temel Bilişsel, Duyuşsal ve Psiko-Motor bozuklukları içerir ve yaşanılan sorunlarda değişiklik göstermektedir.

Dikkat eksikliği bozukluğu olan bir kişinin dikkat gerektiren görevler üzerinde odaklanma sorunu vardır ve düşünmeden hareket etme eğilimi oldukça fazla olan bir durumdur. Erken çocukluk çağında başar ve yetişkinlikte de devam edebilir. Tedavi edilmezse evde, okulda, işyerinde ve ilişkilerde sorunlara neden olabilir.

Dikkat Eksikliği Ne Değildir?

Dikkat Eksikliği bozukluğu herhangi bir noktaya dalgın bir şekilde bakmak değildir ve her sakarlık yaşanması durumlarında dikkat eksikliği tanısı konulması çok yanlıştır.

Dikkat Eksikliğinin Nedeni

Dikkat Eksikliği nedeni net olarak bir sebebi olmamakla beraber, aileden gelen bir kalıtsal farklılıktan kaynaklandığı yapılan çalışmalar arasında en belirgin olanıdır.

dikkat-eksikligi-nedir

Dikkat Eksikliğinin Belirtileri

Dikkat eksikliği olan kişilerin dikkatleri çok kolay dağılır ve herhangi bir göreve odaklanmaları çok zaman alır. Genel olarak dikkatleri yüzeyseldir ve yoğunlaştıramazlar.

Kısa süreliğine de olsa yerlerinde oturamazlar. Yanlış zaman ve mekânlarda hareket etme ve koşma eğilimi gösterirler. Okuma ve diğer sessiz faaliyetlerde en ufak bir seste ortamdan kopabilirler.

Düşünmeden hareket ederler. Dikkat bozukluğu olan kişilerin yüksek sesle konuşması, yüksek sesle konuşması sinir bozucu bir hale gelebilir. Sık sık iş değiştirmek ve para harcama eğilimleri çok fazladır.

Dikkat Eksikliği Tanısı Nasıl Konur?

Dikkat eksikliği 6 ile 12 yaş arasındaki çocuklarda oldukça fazladır. Öğretmenler bu yaş grubunda öğrencilerin farklı olduklarını kolayca fark edebilir.

Çocuklarda dikkat eksikliği ile birlikte öğrenme güçlüğü, depresyon ve anksiyete bozuklukları da eşlik edebilir. Önce Çocuk Psikiyatri Uzmanı sonrasında psikolog görüşmesi ile dikkat eksikliği rapor haline getirilebilir.

Dikkat Eksikliği Nasıl Tedavi Edilir?

Dikkat eksikliğinin tedavisi olarak belirli bir uygulama yoktur ancak belirtiler kontrol altına alınabilir. Tedaviler genellikle ilaç ve davranış terapisi ile gerçekleştirilir. Çocuk ilaç almaya başladıktan sonra anne, baba ve öğretmeni tarafından takip edilmesi gerekmektedir. İlaçlar uyku, iştahsızlık, baş ağrısı ve bazı tikler gibi yan etkilere neden olabilir. Yan etkiler genellikle bir iki hafta içerisinde ortadan kalkacaktır. Devam ederse doktorunuz ilacın dozunu azaltacaktır.